MENANGANI KETIDAKUPAYAAN PELBAGAI DARI ASPEK PEDAGOGI

 MENANGANI KETIDAKUPAYAAN PELBAGAI DARI ASPEK PEDAGOGI



1. KURIKULUM SECARA INDIVIDU

  • Guru-guru sekolah rancangan khas dan guru pemulihan khas telah didedahkan dengan pelaksanaan  Rancangan Pengajaran Individu (RPI). 
  • Rancangan Pengajaran Individu (RPI) ini merupakan salah satu program kurikulum yang dijalankan secara individu dan bermakna. 
  • Program ini sangat sesuai dijalankan  kepada kanak-kanak ketidakupayaan pelbagai kerana RPI dapat direka dan disesuaikan dengan minat, matlamat peribadi dan tahap penerimaan murid tersebut.

2. KURIKULUM TERAS BERMAKNA

  • Murid-murid ketidakupayaan pelbagai perlu didedahkan dengan kurikulum yang sama dengan rakan lain yang normal. 
  • Menurut Downing, 2002; Fisher & Frey, (2001), tanpa pendedahan tentang kurikulum, murid ketidakupayaan pelbagai ini tidak akan mampu untuk belajar dengan baik serta tahap kebolehan mereka tidak dapat dikenal pasti. 
  • Kumpulan dan pengamal pendidikan terutamanya pendidikan khas perlu bekerjasama untuk mencapai objektif dan menentukan kurikulum yang bermakna bagi murid tersebut. 

3. PENDEKATAN PENDIDIKAN KOLABORASI


  • Kolaborasi dimaksudkan dengan kerjasama dan bermuafakat untuk mencapai sesuatu perkara dan matlamat.
  • Kolaborasi merupakan satu pendekatan yang sangat penting dalam pendidikan khas.
  • Kolaborasi ahli professional seperti doktor dan keluarga amat penting bagi membantu perkembangan kanak-kanak ketidakupayaan pelbagai.
  • Mereka dapat menikmati hidup yang selesa dan baik serta dapat bergaul dengan masyarakat seperti mana kanak-kanak lain.
  • Menurut Noorafiza Ab Wahab dan Rosadah Abd Majid (2017), menyatakan bahawa Program Pendidikan Inklusif memberikan cabaran baru kepada guru-guru pendidikan khas dan arus perdana dalam pendekatan pengajaran yang sesuai kepada murid yang mempunyai masalah ketidakupayaan pelbagai dalam kelas arus perdana.
  • Guru pendidikan khas dan guru aliran perdana perlulah bekerjasama dalam merancang aktiviti pengajaran, menilai keperluan murid serta melaksanakan pengajaran dan menilai hasil pengajaran. 

4. BANTU PENGAJARAN


BBM bagi mengajar matematik

  • Pengajaran dan pembelajaran untuk murid ketidakupayaan pelbagai amat berbeza dengan murid normal.
  • Terdapat enam komponen utama bagi menjalankan bantu pengajaran ini  yang memerlukan perkhidmatan guru.
    • pengajaran
    • pemerhatian
    • latih tubi,
    • pengajaran stesen
    • pengajaran selanjar
    • pengajaran berkumpulan
  • Menurut Rabaah Abdullah et. al. (2021), menyatakan bahawa guru bukan sahaja perlu berjaya dalam bidang akademik, malah harus menguasai pelbagai bentuk teknik pengajaran sebagai menyahut cabaran kelas pembelajaran abad ke-21

5.PENGLIBATAN KELUARGA


  • Memiliki anak dengan ketidakupayaan pelbagai merupakan satu cabaran besar dalam kalangan ibubapa yang terlibat. 
  • Membesarkan dan mengasuh anak ketidakupayaan pelbagai bukan perkara yang mudah untuk diatasi tetapi anak ini juga bukanlah satu bebanan buat keluarga. 
  • Ibubapa yang rasional dengan kehadiran anak ketidakupayaan pelbagai dapat memudahkan tugas mengasuh anak-anak demikian.  
  • Keluarga merupakan orang yang paling rapat dengan murid-murid tersebut maka mereka mempunyai pengaruh yang kuat terhadap perubahan tingkah laku anak mereka. 
  • Ibu bapa berperanan penting dalam membentuk sikap yang positif dalam kalangan anak-anak mereka terhadap pendidikan Zaiton Sharif & Gunasegaran a/l Karuppannan (2017).

6. STRATEGI DAN MODIFIKASI

  • Intervensi ini dianggap sangat penting untuk memberikan pendidikan yang inklusif kepada kanak-kanak MBK dalam persekitaran yang menyeronokkan dan menyeluruh. 
  • Antara contoh, menggunakan strategi atau teknik bercerita, latih tubi, menyanyi, lakonan, main peranan dan banyak lagi.
  • Guru boleh mewujudkan aktiviti yang berpusatkan murid agar dapat meningkatkan penglibatan murid dalam proses PdP, menambah keyakinan murid dan dapat mewujudkan suasana kerjasama antara murid.

7. PENGURUSAN PERSEKITARAN


  • Pengurusan persekitaran adalah lebih tertumpu kepada pengurusan fizikal bilik darjah yang dapat mewujudkan suasana yang kondusif.
  • Sekolah seharusnya menyediakan peralatan yang baik dengan bantuan teknologi yang canggih.
  • Susunan bilik darjah haruslah kondusif supaya dapat meningkatkan perkembangan kanak-kanak.
  • Perabot serta alatan yang menghalang atau dapat membahayakan pergerakan murid haruslah diletakkan di tempat yang bersesuaian.
  • Guru perlu membekalkan bahan bacaan yang berkualiti iaitu mempunyai cetakan yang baik dan besar agar dapat merangsang minat murid untuk membaca.

8.INTEGRASI SOSIAL


  • Integrasi sosial bersama rakan sebaya adalah sangat penting dalam usaha membantu proses pembangunan sosial kanak kanak ketidakupayaan pelbagai.
  • Integrasi ini perlu dilaksanakan dengan lebih kerap.
  • Guru perlu memastikan murid  berkaitan mempunyai rasa hormat menghormati antara satu sama lain.
  • Guru juga perlu mengintegrasikan rasa bertanggungjawab dalam kalangan murid dari sudut kebersihan diri dan kebersihan kawasan persekitaran.

Comments

Popular posts from this blog

JENIS-JENIS KETIDAKUPAYAAN PELBAGAI